Skip to main content

Baby- en Kindgebaren


Misschien herken je het wel, je kindje probeert je iets te vertellen, maar doordat het nog niet (goed) kan praten, begrijp jij het niet. Dit kan voor jullie allebei erg frustrerend zijn.
Wist je dat baby’s vanaf ongeveer 6 maanden al kunnen vertellen wat er in hen omgaat? Al voordat ze kunnen praten?

De grove motoriek van de handjes ontwikkelt zich eerder dan de fijne motoriek van het praten. Door als ouder of verzorger je gesproken taal te combineren met gebaren zal je kindje gaan reageren met gebaren.

Als je kindje zich met het gebruik van gebaren duidelijk kan maken, zal dat de frustratie verminderen. Bovendien zal het gebruik van gebaren in combinatie met gesproken woorden de taalontwikkeling stimuleren.

Je kunt al beginnen met gebaren als je kindje net geboren is. Maar ook als je kindje al wat ouder is en misschien al begint te praten, kan het voordelen hebben om met gebaren te communiceren.

baby- en kindgebaren Bij Jacqueline

Methode

Ik ben zelf in aanraking gekomen met gebaren tijdens mijn werk in de gehandicaptenzorg. Later gebruikten wij gebaren op de peuterspeelzaal en nu maak ik gebruik van baby- en kindgebaren in mijn gastouderopvang.

Mijn enthousiasme voor het gebruik van gebaren werd weer aangewakkerd toen ik in contact kwam met Miša Halčáková (https://zeghetmetjehandjes.nl) In 2020 heb ik bij haar de docentenopleiding baby- en kindgebaren gevolgd.

Miša ontwikkelde de methode ‘Leer mij begrijpen’. Via deze methode leer je op een praktische manier baby- en kindgebaren door middel van activerende werkvormen. Ook theorie over taalontwikkeling komt aan bod, waardoor je beter kunt inspelen op de ontwikkelingsfase waarin je kind zich bevindt.

De methode geeft een kijkje in de gedachten van baby en kind. Allereerst door het begrijpen van de non-verbale signalen, oftewel lichaamstaal. Het aflezen van lichaamstaal, zonder daar als 'luisteraar' vanuit je eigen interpretatie betekenis aan te geven.

Toegankelijkheid

De methode is geschikt voor zowel ouders als professionals, individueel of in groepen. Dus de keuze is groot en iedereen kan het leren. Ben je nu enthousiast geworden en wil je graag gelijk een cursus volgen? Hieronder geef ik een overzicht van de mogelijkheden. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

cursussen

Introductie

Kennismaking theorie en 12 gebaren
    • Duur: 1 uur
    • Kosten: € 35,00 p.p.
    • Inclusief handout




Basiscursus

Theorie en 50 gebaren
  • Duur: 2 x 2 uur
  • Kosten: € 97,00 p.p. (Partner mag voor € 10,00 mee)
  • Vriendinnenprijs € 85,00 p.p. (bijv. 2 vriendinnen of moeder en dochter)
  • Inclusief cursusboek met theorie en 50 gebaren

Privécursus

Theorie en 50 gebaren
  • Basiscursus bij je thuis
  • Duur 2 x 2 uur
  • Kosten: € 197,00 per gezin (extra persoon, bijv. opa/oma/oppas) kan meedoen tegen meerprijs)
  • Exclusief reiskosten
  • Inclusief cursusboek met theorie en 50 gebaren

Cursus voor professionals

gastouders/pedagogisch medewerkers
  • Keuze uit 2 x 2 uur of 3 x 2 uur
  • Locatie in overleg
  • Offerte op maat

gebarenkaarten

Naast het geven van cursus baby- en kindgebaren mag ik ook de gebarenkaarten van "Zeg het met je handjes" verkopen.
Er zijn 3 sets:
1. de basis
2. deel 2
3. dieren

AGENDA

Basiscursus:
26 maart 2024 (1e cursusavond) en
23 april 2024 (2e cursusavond)

21 mei 2024 (1e cursusavond) en
18 juni 2024 (2e cursusavond)

Locatie: Cultuurhuis De Kolk in Lutjewinkel

Basiscursus online
20 februari 2024 (1e cursusavond) en
19 maart 2024 (2e cursusavond)

  • Komen de data je niet uit of wil je liever cursus op een andere locatie? Neem gerust contact op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
  • Voor cursussen op een door jou te bepalen locatie komen er reiskosten bij.
  • Als vervolg op de basiscursus is het evt mogelijk om thema-workshops te volgen, zoals bijvoorbeeld eten en drinken, dieren of feesten en seizoenen. Voor meer informatie kun je contact opnemen.
  • Naast oudercursussen kan ik ook een workshop of cursus organiseren voor professionals, zoals gastouder en pedagogisch medewerkers. Voor meer informatie en prijzen kun je contact opnemen.

Meer weten?

Liever eerst even overleggen voor je je aanmeldt? Dat kan natuurlijk. Stuur me een email met je vragen en ik neem contact met je op!
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Reviews

Inspirerend

Leuk en leerzaam

Lieve Jacqueline
Je cursus was heel inspirerend voor mij. Het is leuk om te communiceren met gebaren, ook effect kan hebben op kinderen en zelf daarin te kunnen oefenen. Ik ga dit zeker gebruiken (wie weet met mijn eigen kindje strakjes). Verder denk ik dat met deze cursus de kennis die je hebt ook op een leuke manier kan overdragen op andere dit was bij mij wel het geval.

Misschien een leuke tip: dat met die boekjes en zelf een boekje voorlezen maakte dat we echt moesten nadenken over wat we bij jou hebben geleerd. Ik zou zeggen misschien leuk om meer dit soort opdrachtjes mee te geven. Dan zie je echt wat andere ervan hebben geleerd en wat het effect is van je cursus dan mensen echt de gebaren hebben mee gekregen.

Kortom een leuke en leerzame cursus!
Malissa

Leuk en leerzaam

ik raad het iedereen aan

Ik heb bij Jacqueline een cursus gehad voor gebaren met kleintjes. Dit heb ik kunnen doen via mijn gastouderbureau.
De eerste les was zo leerzaam en leuk dat ik ook een tweede les heb gedaan bij mijn eigen gastouder thuis.
Ik pas de gebaren toe op mijn dochter van nu 1 jaar en langzaam begint zij ze ook over te nemen en dat is zo leuk om te zien.

Ik raad het iedereen aan om te doen! Het is leuk en leerzaam en leert al een heleboel met 1 cursus maar doordat het zo leuk is wil je het niet bij 1 laten.

Dankzij de kaartjes die je kan kopen bij de cursus heb je ook nog een houvast.

Abigaïl

Voordeel bij taalachterstand

actief en betrokken meedoen

Communiceren met gebaren en woorden bij jonge kinderen.

Waarom eigenlijk?

Als gastouder komen kinderen van 0 tot 4 bij mij in de opvang. Vanaf het begin vind ik het leuk met de kinderen te zingen en te praten met dagelijks gangbare gebaren. Niet omdat kinderen doof zijn, maar omdat het zo leuk is dat kinderen al jong actief mee kunnen doen met de liedjes n daardoor meer betrokken zijn of dat kinderen al kunnen communiceren en wat vertellen zonder al te kunnen praten. Waarom vind iedereen het heel gewoon en leuk wanneer een kleintje van 10 maanden mee gaat klappen of zwaaien, maar het vreemd en niet nodig wanneer dat kindje het gebaar voor poes in het liedjes mee kan doen of met een gebaar kan vragen om drinken?

Kinderen waarbij de spraak wat achterblijft of die het Nederlands vanuit een andere taal moeten leren ondervinden hier veel voordeel aan. Zo was er een jongetje in de opvang van ruim 3 jaar met een spraak/taal ontwikkelings achterstand. Hij kon nog niet praten. Maar wilde heel graag iets vertellen. Hij had naar een muziek voorstelling gekeken en vond m.n. de dwarsfluit erg mooi. Hij was enthousiast, maakte het gebaar voor muziek, luisteren ( dat waren aangeleerde gebaren) en bedacht zelf het gebaar voor fluit erbij door te doen alsof hij een dwarsfluit speelde inclusief bewegende vingers. Van moeder wist ik dat op een plein een muziekgroep was waar ze naar hadden gekeken en dat hij het erg mooi vond en wilde blijven kijken.  Door zijn gebarenverhaal ( en wat ik van moeder had gehoord) kon ik delen in zijn enthousiasme   en er woorden aan geven, Zo kon hij écht wat vertellen en voelde zich gehoord en begrepen. Vooral dat laatste is bij deze kinderen érg belangrijk en vaak moeilijk. Bij datzelfde jongetje kon ik ook steeds meer zijn autonomie versterken doordat hij bijvoorbeeld zelf om drinken kon vragen of nóg een broodje. Waar hij eerst passief moest wachten tot ik hem vroeg of hij nog drinken of een broodje wilde kon hij dat met gebaren zelf aangeven. En nee… het is  niet dat kinderen dan nog later leren praten. Alle gebaren zijn ondersteunend bij gesproken taal en kinderen gaan juist bij een gebaar de klanken maken. Niet kunnen communiceren, maakt passief. Wél kunnen communiceren op een andere manier, maakt actief willen communiceren en brengt klank en spraak juist op gang.

Een meisje 14 maanden, was net een maand bij mij in de opvang. Ze vond onze katten érg leuk. Op een dag trek ik haar schoentjes aan en de kat zit op de trap. Ze trekt een mijn mouw, wijst naar de kat en maakt het gebaar voor “poes”. Het meisje helemaal blij dat ik kon reageren met :’ja! Wat goed! dat is de poes!, die is lief hé?”

Het zelfde meisje ondertussen 15 of 16 maanden.. ze had snel last van rode , zere billen bij ontlasting. Snel verschonen kon dat natuurlijk voorkomen. Op een morgen toen moeder haar bracht vertelde ze dat ze vaak een gebaar maakt. Moeder deed het voor. Ik kon moeder vertellen dat ze dan maar de luier moest controleren want dat was het gebaar voor “luier” wat ik altijd maak wanneer ik haar roep om haar luier te verschonen. Onderussen is ze 20 maanden en praat 2 en 3 woords zinnetjes in het Nederlands ( thuistaal is Arabisch)

Zomaar wat voorbeeldjes. Maar ook gewoon samen liedjes zingen en gebaren mee kunnen doen behalve alleen klappen of zwaaien… is al super leuk!

Probeer het gewoon eens!

Jolanda